Voorstellingen

Crosstown bestaat 10 jaar! Korzo’s succesvolle jongerentraject biedt Haagse jongeren vanaf 14 jaar de kans hun creatieve dansambities onder professionele begeleiding te ontdekken en ontwikkelen. Op het hoogste niveau maken de meest getalenteerde dansers voorstellingen met professionele choreografen. Speciaal voor de scholen is een urban dansprogramma samengesteld met werk van twee zeer originele choreografen. In het groepswerk Sleepwalkers van Lloyd Marengo zien we een urban mix van ritmes en culturen. Hij gaat met de dansers op zoek naar herinneringen van dierbaren. Shailesh Bahoran maakt een solo voor Zahira Suliman, die vanuit Crosstown is doorgegroeid als professioneel danseres.

Buitenbeetje, drop out, groepsdier. Je hoort er bij en ook weer niet. In Drop out neemt Gwensley Paula je mee over de hobbelige weg naar volwassenheid en de zoektocht naar je eigen identiteit.

Het leven vliegt aan ons voorbij. Alles moet snel, sneller, snelst. De maatschappij bepaalt het tempo van het leven. Is er nog tijd om stil te staan bij de mensen en uitdagingen die op je pad komen? Kun je de omgeving in je opnemen zonder het gevoel te hebben dat je iets mist? Of ga je recht op je doel af zonder je te laten tegenhouden? SPEED gaat over de absurde snelheid waarmee alles aan ons voorbij trekt. Over de snelheid waarin alles gebeuren moet en het gemak waarmee we aan elkaar voorbij gaan. Als in een shuttle-run test worden de jongeren in steeds hogere snelheden over het podium gejaagd.

Choreograaf Samir Calixto is stevig aan de weg aan het timmeren. Het BNG Cultuurfonds riep hem uit tot Excellent Talent van 2014 en zijn voorstelling 4 Seasons werd genomineerd voor de Zwaan 'meest indrukwekkende dansproductie' 2013. Troublemakers is zijn eerste werk voor de jonge dansers van Crosstown. Een eerbetoon aan alle regel’breakers’. Op twee delen uit Mozarts Symfonie nr.25 combineert hij de frisse, anarchistische en non-conformistische energie van de dansers met de krachtige drive van deze verrassend eigentijdse compositie.

Jonge dansers krijgen bij Crosstown de kans om hun creatieve ambities te ontdekken en te ontwikkelen. Op het hoogste niveau werken de meest getalenteerde dansers samen met professionele choreografen. 

De Spaanse Iván Pérez begon in 2002, na dans, choreografie en dramaturgie gestudeerd te hebben, met het maken van choreografieën, waarmee hij direct succes wist te behalen en in de prijzen viel. Onder de vleugels van Korzo producties ontwikkelt hij zich sinds 2009 verder als choreograaf. Source Language begint bij de creativiteit en uitdrukkingskracht van de jonge dansers van Crosstown. Startpunt is een zin. In beweging schrijven de dansers hun eigen zin en creëren zo een nieuwe taal zonder woorden. De muziek is een combinatie van composities van Yiannis Tsirikoglou en geluidsopnames van fysieke acties, zoals het schrijven op oppervlaktes en het maken van ritmes. Het resultaat: een spannende, open en concrete nieuwe realiteit.

Jonge dansers krijgen bij Crosstown de kans om hun creatieve ambities te ontdekken en te ontwikkelen. Op het hoogste niveau werken de meest getalenteerde dansers samen met professionele choreografen. 

De veelzijdige hip hop danser en choreograaf Shailesh Bahoran onderscheidt zich door zijn fenomenale techniek, originaliteit en expressiviteit. Voor zijn werk laat zich inspireren door onze directe leefomgeving. In Tribe onderzoeken de jonge dansers van Crosstown hoe groot de invloed van de buitenwereld is op hun normen, gewoontes, kleding, begroetingen, rituelen en religie. Maar wat gebeurt er als je ergens anders terecht komt? In hoeverre laat je je beïnvloeden? En lukt het om dicht bij jezelf te blijven en je eigenheid te bewaren?

Jonge dansers krijgen bij Crosstown de kans om hun creatieve ambities te ontdekken en te ontwikkelen. Op het hoogste niveau werken de meest getalenteerde dansers samen met professionele choreografen. 

Met de gezichtsuitdrukking van de performers als uitgangspunt stelt Masken de vraag: Wat kwam eerst, het masker of de emoties die ermee verbonden zijn? Guilherme Miotto onderzoekt met de dansers de oorsprong van onze expressies, hoe we deze uitdrukken en wat deze tegen onze omgeving zeggen.

Cagdas Caggie Gulum vertrok met de dansers van Crosstown III vanuit improvisatie. Cagdas onderzocht de onderlinge verhoudingen.  Zo ontstond de groep, het  individu,  het koppel  en de leider.  Doll House gaat over tien jonge lijven die zich bewegen onder invloed van liefde, vrijheid en macht.  Volg ik of kies ik mijn eigen weg en doe ik dat alleen of samen?  

Strakke ritmes, allen tegelijk. Volgens vaste patronen klappen op je lijf. De dansers van Crosstown III leerden bodypercussie van Joeri Dubbe en Miguel Oliveira.  In het stuk Systematic Behaviors begeven de dansers zich binnen het systeem,  maar kunnen zich er niet van weerhouden hun creativiteit te laten gelden. Dansante bewegingen en de stem van het individu nemen het over. 

9

Eilit: “I created the piece for the 9 dancers of Crosstown lll. A group of strong individuals that work together as one dynamic group. I use space and rhythm to give room for listening, cooperation and the joy of moving. Opening up the evening with a boost of energy and light.”

Pagina's

You are here